Over de Gastlessen

Wij geven gastlessen over duurzaamheid op aanvraag. We hebben les gegeven aan groep 8, op middelbare scholen, MBO’s en op universiteiten. Wij passen de lessen uiteraard aan op niveau. Wij geven de lessen omdat wij het belangrijk vinden dat leerlingen weten wat er speelt in de wereld op het gebied van duurzaamheid.

Ons aanbod:
- Introductie tot duurzaamheid
- Klimaatdieet
- Duurzame kleding
- Circulaire economie
- De stad van de toekomst
- Rank your school

De lessen duren gemiddeld 1 uur. 

- Introductie tot duurzaamheid
We leggen het concept ‘duurzaamheid’ uit aan de hand van een alledaags voorwerp: het plastic flesje. Wat  komt er precies  kijken bij de productie hiervan? En waar komt het flesje uiteindelijk terecht? Alle dimensies komen aan bod:  de sociale, economische en ecologische aspecten. Zo maakt het plastic flesje het complexe onderwerp ‘duurzaamheid’ concreet en tastbaar.

- Klimaatdieet
Eten doen we elke dag. Maar waar komt ons voedsel eigenlijk vandaan? Welke keuzes kunnen we maken als we duurzaam willen eten? En hoe kunnen we voedselverspilling voorkomen? In deze les bespreken we de sociale en ecologische impact van ons voedselsysteem. Na deze les kijken de leerlingen met een nieuwe blik naar wat er op hun bord ligt.

- Duurzame kleding
In deze les proberen we leerlingen bewust te maken waar hun kleding vandaan komt en hoe het gemaakt wordt en door wie. Zo kijken we naar de stappen  tussen een katoenbol en een t-shirt. Bij elke stap kan de link gemaakt worden met duurzaamheid. Zelfs na de consumptie van kleding kun je rekening houden met het milieu! Je leert het in deze les.

- Circulaire economie
De term ‘circulaire economie’ heb je vast weleens gehoord. Maar wat houdt het in en wat is het verschil met de klassieke lineaire economie? We leggen het uit aan de hand van een bekend onderwerp: de smartphone. Deze les verandert je kijk op grondstoffen!

- De stad van de toekomst
Kunnen steden net zo schoon en groen worden als het leefbare platteland? Deze les zit vol inspiratie waarmee de leerlingen uiteindelijk zelf aan de slag moeten gaan. Zo gaan ze gaan uitzoeken hoe we de luchtkwaliteit kunnen verbeteren en of voedsel in de stad verbouwd kan worden. Ook gaan ze op zoek naar een nieuwe manieren om stadsafval te verminderen.

- Rank your school!
Hoe duurzaam is de schoolkantine eigenlijk? En hoe moet duurzaamheid terugkomen in de lessen? Na een korte duurzaamheids-introductie kunnen de leerlingen deze kennis  meteen toepassen in de praktijk. In verschillende groepen beoordelen ze hoe duurzaam hun eigen school is op verschillende gebieden van energie tot afval tot onderwijs.
Deze les duurt een blokuur.
 
We zijn flexibel! 
Heb je zelf ideeën over een thema? Of wil je de les koppelen aan de actualiteit? Onze leden weten alles over duurzaamheid dus kunnen makkelijk schakelen. We horen graag je ideeën!
Daarnaast kunnen we van elke les een workshop aanbieden. De leerlingen gaan dan zelf aan de slag met specifieke opdracht of fictieve case.Workshops zijn een blokuur. 

Zie onderstaand rapport voor meer informatie en onze ervaringen het afgelopen schooljaar! 

Ervaringen van docenten

In 2015-2016 hebben we ongeveer 2500 leerlingen bereikt. We vroegen een aantal docenten hoe ze onze lessen hebben ervaren: 

Middelbare school in Den Haag
“We hadden al veel behandeld, toch vonden de leerlingen de les erg leuk. Het werd gegeven in een andere vorm. Het werken in groepjes vanuit verschillende oogpunten was leerzaam voor ze. Ze moesten zich verplaatsen in een ander persoon.”

Middelbare school Utrecht
“Ik vond het zelf leuk, interessant. De leerlingen gaven aan dat ze het interessant en leuk vonden. Ik zou het zo weer doen. Mijn collega vond dat ook.”

Middelbare school Utrecht
“Uitstekend. Goed materiaal en een vlotte interactie met de leerlingen, die gemiddeld genomen goed geboeid waren (op het 7e en 8e lesuur van de dag). Als ik de module volgend jaar nog aanbied, dan zou ik graag weer van jullie gebruiken willen maken.”

Middelbare school Den Haag
“Goed, ik vond het erg leuk en leerzaam, er was een goede interactie met de klas.”

MBO Utrecht
“Heel positief, informatief, interessant. Ook mooi hoe jullie de discussie aan gaan en de juiste vragen stellen om ze actief mee te laten denken over het grotere probleem. Dat ze hun eigen idee bedenken en dat moesten pitchen. Leuk was ook het rollenspel, lastig maar wel heel leuk. Goed was het debat en dat ze hun mening mogen geven. Jullie begeleidde het mooi. 
Ik zie jullie als de brug van alle informatie van dit moment. Zo gebruik ik nog de oude drie p’s. Door jullie leer ik veel over wat er nu speelt op het gebied van duurzaamheid.”