Blog gastlessen Smartphones en schaarse grondstoffen Brendy Batenburg

 

Jong & Duurzaam geeft dit jaar gastlessen over de circulaire economie. Tijdens de Geoweek hebben we het met leerlingen specifiek over smartphones en schaarse grondstoffen. Dit keer de ervaring van Brendy.

“Bent u onze nieuwe docent?”

Kinderen zijn heel nieuwsgierig, dat merk je meteen. Tijdens de Geoweek worden er allerlei activiteiten voor de leerlingen georganiseerd. Als je binnen komt weten ze dus niet waar je van bent en wat je hier doet. Voor hen de perfecte situatie: de brutaalste jongeren willen je dan natuurlijk even ‘testen’. Al snel komt de vraag of ze op een andere plek mogen zitten en ja, zo aardig ben ik dan wel weer.

“Dit is al mijn derde smartphone, maar wel tweedehands!”

Mijn openingsvraag ontketent een berg reacties. Ze hebben allemaal een smartphone en voor sommigen is het al hun derde, vierde of zelfs vijfde. Maar daarvan zijn er wel een paar van broers of zussen geweest, zeggen ze er snel achteraan. Ergens voelen ze dus wel de achterliggende gedachte: gaan we wel zuinig genoeg met onze spullen om?

  “Maar als er daar zoveel goud is waarom zijn het dan arme landen?”

Ze stellen hele interessante vragen, sommige waarover je zelf ook weer even moet nadenken. Ik zeg ze dat we ‘actief gaan kijken’ naar een deel van de documentaire  ‘Vuil Goud’ en dat we een paar opdrachten gaan maken. Eerst gaan we kijken welke problemen er allemaal zijn en daarna gaan we oplossingen verzinnen. Het is prachtig om te zien hoeveel de leerlingen weten en waar ze zelf mee op de proppen komen. Ook de verbazing tijdens de documentaire is groot.

Volgende keer gaan jullie een te-laat briefje halen”

De docent achterin de klas zet deels de toon van de les, maar het grootste deel wordt bepaald door de interactie tussen de leerlingen en mijzelf. Er zijn er altijd wel een paar die te laat binnen komen of op een andere manier je gastles kunnen verstoren. Daarom is het belangrijk om een onderwerp te kiezen waar zij zich verbonden mee voelen. Ik merk ook dat wanneer je je enthousiasme laat zien, dat terugkomt uit de groep, waardoor je er een spontane, interactieve les van maakt. Meer een workshop eigenlijk! De concentratie is in de laatste vijf minuten wel weg, maar dat is ook niet erg. Mij gaat het erom dat ze de boodschap met zich meenemen en dus méér zien dan alleen een mobieltje.

“Het was erg leuk mevrouw!”

Aan het einde van de les vraag ik de leerlingen wat ze ervan vonden en de reacties zijn positief. Ze hebben allemaal een smartphone, maar de meeste leerlingen weten niet van de problemen hierachter en dat er schaars materiaal als goud in zit.  Na de les loop ik door de gang en wordt er enthousiast, doch verlegen, naar me gezwaaid of geroepen. Dag mevrouw! Hoe vaak word je als 21-jarige nou ‘mevrouw’ genoemd? Geweldig. Ik hoop dat NJR nog lang actief blijft in het geven van gastlessen. De feedback is enorm positief, de scholieren krijgen vaak hele nieuwe informatie te horen en leren hiervan. Al met al een verrijkende ervaring en ik zou het iedereen aanraden een keer te proberen!


Brendy Batenburg (Mediateam Jong & Duurzaam)